Výsledky grantového programu Digitálna budúcnosť 2025

Nadácia Orange podporí sumou 60 000 eur 25 projektov v grantovom programe Digitálna budúcnosť 2025.
Vďaka programu si zlepšia svoje základné aj pokročilé digitálne zručnosti žiačky a žiaci a študenti a študentky po celom Slovensku.

V 3. ročníku grantového programu Digitálna budúcnosť sme prijali celkovo 206 projektov, ktoré reagovali na vyhlásenú výzvu. Hodnotiaca komisia zložená z odborníčok a odborníkov z oblastí vzdelávania detí a mládeže a rozvoja digitálnych zručností vybrala 25 projektov v celkovej sume 60 000 €, ktoré schválila Správna rada Nadácie Orange. Finančné prostriedky pochádzajú z asignácie 2%, ktorú Nadácia Orange získala od spoločnosti Orange Slovensko.

Grantový program Digitálna budúcnosť 2025 podporí projekty, ktoré rozvíjajú základné digitálne zručnosti alebo nadväzujú na pokročilejšie zručnosti a vedomosti detí a mladých vo veku od

6 do 20 rokov vo formálnom aj neformálnom vzdelávaní. V Nadácii chceme podporovať mladú generáciu vo vzdelávaní, aby sa sebavedomo a zodpovedne pohybovala v digitálnom priestore. Vďaka programu podporíme inovatívne projekty škôl, knižníc či mimovládnych neziskových organizácií, ktoré sa venujú téme digitálneho vzdelávania a ktoré do svojich vzdelávacích aktivít zapojí viac ako 5 000 detí a mladých, s ktorými bude pracovať 163 pedagogičiek a pedagógov, lektoriek a lektorov. Projekty budú prebiehať vo všetkých krajoch Slovenska.

Hodnotiaca komisia ocenila kvalitne spracované projekty, ktoré jasne popísali ciele a aktivity, do ktorých aktívne zapájali cieľové skupiny. V mnohých projektoch sa objavovalo medzi predmetové prepojenie či prepojenie digitálnych zručností s praxou, čo hodnotitelia hodnotili pozitívne.

Príkladom dobre spracovaného a inšpiratívneho projektu je projekt Komenský 2.0 predložený Školou umeleckého priemyslu, Jakobyho 15 v Košiciach, ktorý je zameraný na kreatívne a interaktívne vzdelávanie a prístupnosť v digitálnom dizajne. Študenti sa naučia ako vytvárať inkluzívne herné prostredie a využívať interaktívne vzdelávacie nástroje. V rámci aktivít vzniknú VR escape room hry, 3D hračky s NFC čipmi a metodika na výučbu prostredníctvom vytvorenia slovenskej lokalizácie kartovej hry na dizajn smart riešení. Zapojené budú aj deti základnej školy, ktoré sa počas workshopu vedenom stredoškolákmi a stredoškoláčkami, naučia tvoriť mobilné aplikácie. Projekt prinesie moderné vzdelávacie metódy a materiály, rozvoj digitálnych zručností a soft skills a zvýši dostupnosť technológií pre všetkých študentov.

Originálny projekt e-prax predložila aj Stredná zdravotnícka škola, Hlboká cesta 23 v Žiline, do ktorého budú zapojení študenti a študentky odboru asistent výživy a praktická sestra, ktorí počas odborného vyučovania povedú online poradenstvo s pacientami. V online systéme budú vypracovávať stravovacie a edukačné plány a jedálničky pre pacientov, ktorí majú záujem zmeniť svoje stravovanie a životný štýl a zároveň nemajú financie na odborné poradenstvo. V rámci projektu sa uskutočnia aj vzdelávacie aktivity študentov a študentiek, učiteľov a učiteliek čím sa zabezpečí rozvoj ich digitálnych zručností potrebných pre budúce pracovné zameranie a zároveň sa podporí dostupná odborná pomoc v stravovaní imobilným pacientom, či pacientom z väčšej diaľky.

Základná škola Kúpeľná 2 v Prešove bude realizovať projekt Smart Girls: Od kódu k inováciám zameraný na dievčatá vo veku 10 až 15 rokov, ktoré si budú rozvíjať digitálne a programovacie zručnosti. Hlavnými aktivitami budú pravidelné stretnutia v školskom klube, tvorba projektov s využitím BBC microbitov a LEGO Spike, tvorba webových stránok, videí a digitálnych prezentácií, ako aj organizácia workshopov zameraných na smart technológie. Súčasťou projektu bude aj mentoring mladších žiakov, zapojenie dievčat do tvorby e-textilu a smart projektov. Očakávaným výsledkom bude zvýšený záujem dievčat o informatiku a programovanie, ako aj vytvorenie motivačného prostredia pre ich ďalší rozvoj.

Hodnotiaca komisia ocenila aj angažovanosť predkladateľov projektov ako napríklad projekt Digitálne zručnosti a skúsenosti, ktorý bude realizovať Kysucké Nové Mesto v mestskej knižnici. V knižnici rozšíria ponuku o neformálne vzdelávanie zamerané na aktuálne témy v oblasti digitálnych zručností zábavnou a dostupnou formou. Hlavnými aktivitami bude 8 vzdelávacích podujatí v rôznych témach ako napríklad umelá inteligencia, programovanie, sublimačná tlač, 3D tlač. Zásadnou zmenou bude získanie nových zručností a skúseností detí a mladých v práci s novými technológiami a v programovaní.

Projekt Evolution Girls Academy bude realizovaný občianskym združením RegioDev s cieľom podporiť digitálne zručnosti dievčat v neformálnom vzdelávacom prostredí. Cieľovou skupinou sú dievčatá zo základných a stredných škôl v okolí Veľkého Krtíša, ktoré sa zapoja do interaktívnych workshopov. Tieto aktivity budú zamerané na rozvoj kreativity, technických zručností a kritického myslenia prostredníctvom moderných technológií ako sú umelá inteligencia, rozšírená realita (AR), strojové učenie a 3D tlač. Očakávaným výsledkom projektu je zvýšenie digitálnych zručností účastníčok a podpora ich sebavedomia v digitálnom sektore. Aktivity budú realizované prostredníctvom praktických workshopov, ktoré umožnia dievčatám získať zručnosti v tvorbe digitálneho obsahu, využívaní AI nástrojov a rozvíjaní kreatívneho myslenia.

Ďakujeme všetkým, ktorí sa zapojili do výzvy Digitálna budúcnosť 2025 so svojimi zaujímavými a rozmanitými projektami. Držíme palce pri realizácii podporených projektov.

xlsx

Hodnotiaca komisia DB 2025 (17.28 KB)

file_download
xlsx

Podporene projekty DB 2025 (71.52 KB)

file_download
pdf

Výzva grantový program Digitálna budúcnosť 2025 (248.29 KB)

file_download
Zdieľajte dobrú správu