Výsledky grantového programu Digitálna budúcnosť 2024

V druhom ročníku grantového programu Digitálna budúcnosť 2024 prijala Nadácia Orange 127 projektov z celého Slovenska.

Odborná hodnotiaca komisia vybrala 33 najzaujímavejších projektov, ktoré podporíme celkovou sumou 60 000 €.

Pri príležitosti 25. výročia založenia Nadácie Orange bol vyhlásený druhý ročník grantového programu Digitálna budúcnosť 2024, ktorý opäť podporil projekty rozvíjajúce a zlepšujúce digitálne zručnosti a vedomosti detí a mladých od 6 do 20 rokov v neformálnom vzdelávaní. Nadácia Orange v tomto programe opäť nadviazala na dlhoročnú tradíciu podpory inovatívneho vzdelávania a v ostatných rokoch rozvoj digitálnych zručností žiakov a žiačok základných a stredných škôl na Slovensku.

Nadácia Orange, po úspešnom prvom ročníku grantového programu, prerozdelila celkovú sumu 60 000 € v grantovom programe Digitálna budúcnosť 2024. Finančné prostriedky pochádzajú z asignácie 2%, ktorú Nadácia Orange získala od spoločnosti Orange Slovensko. Pôvodné znenie výzvy si môžete prečítať tu.

Hodnotiaca komisia, tvorená odborníčkami a odborníkmi zo školstva, prostredia mimovládnych organizácií, z oblastí vzdelávania detí a mládeže, rozvoja digitálnych zručností, online bezpečnosti, sa na spoločnom stretnutí 7. mája 2024 dohodla na podpore 33 projektov v celkovej sume 60 000 €.

Vďaka projektom sa v digitálnych zručnostiach zlepší 4375 žiakov a žiačok základných a stredných škôl v rámci neformálneho vzdelávania. Do projektov sa zapojí 285 dospelých, ktorí budú s deťmi pracovať.

 

Členovia hodnotiacej komisie počas spoločnej diskusie 

 

Najviac podporených projektov sa bude realizovať v Žilinskom kraji (6), v Košickom kraji (6) a v Prešovskom kraji (6). 5 projektov sa zrealizuje v Bratislavskom kraji, 4 projekty budú prebiehať vo viacerých krajoch a v Nitrianskom a Trenčianskom kraji sa zrealizuje po 3 projektoch v každom. Podporené projekty budú realizovať mimovládne organizácie, centrá voľného času, knižnice aj komunitné centrum.

 

Členovia hodnotiacej komisie Silvester Buček z občianskeho združenia Vĺčatá.sk a Igor Berta, lektor v programe Digital Skills, Orange Slovensko, a. s. zaregistrovali veľa projektov týkajúcich sa pokročilejších digitálnych zručností, ako napríklad lego robotika či inovatívnejší projekt v oblasti virtuálnej reality, avšak taktiež dominovalo mnoho projektov, ktoré rozvíjajú základné digitálne zručnosti a to najmä u znevýhodnených skupín detí.

Inkluzívne projekty zaujali aj hodnotiteľku Zuzanu Majchrákovú z organizácie Aj Ty v IT. Projekt predkladateľa ADORA deťom napríklad dáva šancu deťom so zdravotným znevýhodnením zlepšiť si digitálne zručnosti prostredníctvom špeciálnej klávesnice, vďaka ktorej deti získajú základné komunikačné zručnosti a zvládnu prácu s digitálnymi technológiami. Inšpiratívne projekty zamerané na marginalizované komunity či sociálne alebo zdravotne znevýhodnené deti ocenila aj Zuzana Juráneková z občianskeho združenia IPčko. Projekty boli zamerané skôr na rozvoj elementárnych zručností, ktoré sú však medzi danými skupinami veľmi potrebné. Zuzana ocenila veľké zapálenie žiadateľov o danú tému aj napriek tomu, že niektoré projekty boli slabšie popísané a chýbali v nich merateľné ukazovatele.

Hodnotiteľka Petra Kotuliaková Aj TY v IT  poznamenala, že bolo opäť v projektoch cítiť deficit v technickom vybavení škôl a v projektoch sa špeciálne nevyskytovalo vzdelávanie dievčat, napriek tomu, že bola vo výzve táto cieľová skupina pomenovaná.

Daniela Baculáková z Informatiky 2.0 ocenila väčší výskyt kreatívnejších a špecifickejších projektov ako v predchádzajúcej výzve a ocenila inovatívne projekty, v ktorých boli digitálne zručnosti prepojené s inými zručnosťami, ktoré si deti budú rozvíjať. Spolu s ostatnými hodnotiteľmi vyzdvihla aj užitočnú prácu knižníc, ktoré reflektujú súčasné trendy a vnímajú potreby mladých tak, aby ich svojimi aktivitami mohli zaujať. Hodnotitelia sa zhodli, že knižnice zastávajú dôležitú úlohu v rozvoji digitálnych zručností a internetovej bezpečnosti. Podporený projekt Kysuckej knižnice v Čadci bude napríklad hravou formou na workshopoch ponúkať nové digitálne príležitosti malým školákom a školáčkam, ktorí budú môcť využívať nové technológie, ako napríklad Bee-bot, Intelino Robot, v knižnici spolu so svojimi kamarátmi či rodičmi. Knižnica v Obci Nová Dedinka bude zas realizovať aktivity k prehĺbeniu digitálnej tvorivosti detí vo forme workshopov s Lego Education Spike Prime.

Zaujímavú a veľmi aktuálnu spoločenskú tému reflektuje aj projekt občianskeho združenia Protect work, ktorý sa zameriava na prekonanie rozdielov u mladých ľudí v reedukačnom centre, ktorí nemajú dostatočné digitálne zručnosti ako je práca s internetom či schopnosť rozpoznať dezinformácie a preto môžu prichádzať o rastúce pracovné príležitosti.

 

Autistické centrum Andreas n.o. ponúkne v rámci svojho projektu deťom a mladým ľuďom s Aspergerovým syndrómom možnosť objaviť svet 3D technológie, kreatívne experimentovať a rozvíjať svoje schopnosti v oblasti digitálnych zručností. Prostredníctvom pravidelného krúžku budú spoznávať základy a princípy fungovania 3D tlače a pod vedením inštruktora budú mať príležitosť naučiť sa vymodelovať a vytlačiť si svoje vlastné výtvory.

Prepojeniu zážitkových hier s digitálnymi zručnosťami sa bude venovať V.I.A.C. – Inštitút pre podporu a rozvoj mládeže, ktorý sa dlhodobo venuje organizovaniu larpov, zážitkových hier v rámci ktorých majú mladí ľudia možnosť vstúpiť do príbehu, hrať v ňom rolu a podieľať sa tak na jeho výsledku. Hlavným cieľom projektu je vytvoriť zážitkový program pre mladých ľudí v neformálnom vzdelávaní, ktorý sa bude zaoberať témou dezinformácií a bezpečnej komunikácie v online svete, v ktorom budú mať mladí možnosť zažiť dopad kyberšikany a iných foriem internetových komunikačných hrozieb na ich životy a ukázať im spôsoby, ako sa proti tomu brániť, naučiť ich rozlišovať informácie, ktoré sa objavujú v online svete a uvedomovať si dopad toho, čo v online svete šíria.

Netypický projekt, predložený SRRZ – RZ pri Základnej škole s materskou školou a školskou jedálňou, taktiež prepája dve rôzne témy – digitálny rozvoj a šport. Cieľom projektu RoboSport Academy Kamenica : Digitálny rozvoj a športová výzva je spojiť programovanie Legorobotov s futbalom pre žiakov vo veku od 10 do 13 rokov. Aktivity projektu zahŕňajú letné tábory, kde účastníci budú mať možnosť naučiť sa programovať Legoroboty a tiež sa zúčastnia futbalových tréningov a zápasov. Organizátori očakávajú zlepšenie programovacích zručností, podporu tímovej práce a podnietenie záujmu o technológie a šport.

Zaujímavý projekt Kudlovská zvonica predložilo aj občianske združenie KUDLOVČATÁ, ktoré pomocou bádateľsky orientovaných aktivít oboznámi žiakov a žiacky s históriou Kudloviec. Spoznajú svojich predkov v digitalizovaných hárkoch zo sčítania obyvateľstva Slovenska v roku 1930, preskúmajú staré mapy a historické články. Moderné technológie pre 3D modelovanie, ktoré využijú pri aktivitách, im pomôžu rozvíjať digitálne zručností, podporia tvorivosť, spoluprácu a kritické myslenie.

 

Ďakujeme všetkým, ktorí sa zapojili do výzvy Digitálna budúcnosť 2024 a tým prispeli k rozvoju digitálnych zručností u detí. Držíme palce pri realizácii podporených projektov.

xlsx

Hodnotiaca komisia DB 2024 (17.39 KB)

file_download
xlsx

Podporené projekty DB 2024 (78.11 KB)

file_download
Zdieľajte dobrú správu