Výsledky grantového programu Digitálna budúcnosť 2023

V prvom ročníku grantového programu Digitálna budúcnosť prijala Nadácia Orange 446 projektov z celého Slovenska.

Odborná hodnotiaca komisia vybrala 36 najzaujímavejších projektov, ktoré podporíme celkovou sumou 80 000 €.

Nadácia Orange sa už 10 rokov venuje podpore rozvoja digitálnych zručností žiakov a žiačok základných a stredných škôl na Slovensku. Počas tejto doby podporila prostredníctvom otvorených grantových programov zameraných na rozvoj digitálnych zručností 462 projektov v celkovej sume 588 713 €.

Na v minulosti realizované grantové programy E-školy pre budúcnosť a Bez nástrah online nadviazal v roku 2023 nový grantový program Digitálna budúcnosť, ktorý zaznamenal 446 predložených žiadostí – doteraz najvyšší rekordný počet predložených projektov rozvoja digitálnych kompetencií. Na vysoký záujem o granty sa preto rozhodla zareagovať správkyňa a správna rada Nadácie Orange navýšením pôvodnej sumy 60 000 € o ďalších 20 000 €. Celkový rozpočet 80 000 € pochádza z asignácie 2%, ktorú Nadácia Orange získala od spoločnosti Orange Slovensko. Pôvodné znenie výzvy si môžete prečítat tu.

 

8. novembra 2023 sa stretla 20-členná hodnotiaca komisia tvorená odborníčkami a odborníkmi o školstva, prostredia mimovládnych organizácií, z oblastí vzdelávania detí a mládeže, rozvoja digitálnych zručností, online bezpečnosti a práce so zraniteľnými cieľovými skupinami, aby vybrala a podporila tie najpútavejšie a najinšpiratívnejšie projekty. Hodnotenie veľkého množstva prijatých projektov nebolo jednoduché a prebiehalo v dvoch kolách. Navýšenú sumu 80 000 € rozdelila hodnotiaca komisia medzi 36 podporených projektov.

 

Hodnotiaca komisia okrem iného diskutovala na stretnutí aj o situácii, v ktorej sa školy a mimovládne organizácie nachádzajú

 

Členka hodnotiacej komisie programu Daniela Baculáková z Informatiky 2.0 pripisuje vysoký počet predložených projektom tomu, že digitálne zručnosti sú trendom a učitelia a učiteľky si plne uvedomujú potrebu ich rozvoja u svojich žiakov a žiačok, preto im venujú vysokú pozornosť. Ďalším dôvodom silného záujmu škôl bola určite aj významná suma podpory 4 000 eur pre jeden projekt.

Školy, ktoré sa do programu zapojili, prejavili silný záujem o tému vzdelávania sa v lego robotike a jej aplikovanie do vyučovania. Inšpiroval ich k tomu realizovaný webinár s Kockovňou. Katarína Staviščáková, mentorka v Regionálnom centre rozvoja učiteľov a digitálna koordinátorka, oceňuje to, že Nadácia Orange ponúka školám konkrétne príklady expertných neziskových organizácií, tie vedia pomôcť učiteľom v ďalšom vzdelávaní, inšpirovať ich k inováciám a novým témam. Program Digitálna budúcnosť umožnil učiteľom a učiteľkám premýšľať o motivovaní dievčat k štúdiu digitálnych technológií, snažili sa preto priniesť také aktivity, ktoré zvýšia záujem dievčat o technológie. Petra Kotuliaková z AJ TY v IT hovorí, že pedagógovia počas vyučovania nemajú možnosť deliť skupiny na chlapcov a dievčatá, v rámci vyučovania nemajú možnosť samostatne pracovať s dievčatami, preto je potrebné premietnuť zmenu do komunikácie s dievčatami – používať motivujúci prístup, opustiť stereotypy v komunikácii s dievčatami, hľadať témy, ktorým sa dievčatá venujú. Silný potenciál práce s dievčatami je práve v mimoškolskom neformálnom vzdelávaní, ktoré zastrešovali nadšení učitelia a učiteľky, v týchto projektoch sa objavoval aj kreatívny prístup.

Vďaka realizácii vybraných projektov budú žiaci a žiačky na školách objavovať prácu s rôznymi technológiami ako sú 3D tlačiareň a 3D pero, zariadenia virtuálnej reality, drony, digitálne mikroskopy, ozoboty, legoroboty a iné boty alebo používať programy umelej inteligencie, či Canva, Scrum, Docker a iné. Vďaka podpore regionálnych a lokálnych knižníc a vzdelávacích inštitúcií sa v ich programoch objavia témy digitálnej bezpečnosti a zodpovedného správania sa na internete. Zuzana Juráneková z IPčka a Jakub Goda z Kancelárie prezidentky SR sa zhodli na tom, že knižnice zohrávajú významnú úlohu v téme online bezpečnosti, pretože vedia zasiahnuť širšie cieľové skupiny a priniesť do knižnice rešpektovaných expertov a expertky na rôzne témy online nástrah – hoaxy, závislosti, kyberšikana, kritické myslenie, online radikalizácia, a podobne.

Podporené vzdelávacie projekty zapoja takmer 9000 žiakov a žiačok základných a stredných škôl, ktorých bude aktivitami sprevádzať 368 učiteľov, učiteliek informatiky a iných predmetov a pracovníkov s deťmi a mládežou.

Najviac podporených projektov sa bude realizovať v Košickom kraji (8), v Žilinskom kraji (7) a v Banskobystrickom kraji (5). Po 4 projekty sa bude realizovať v Nitrianskom a Bratislavskom kraji. Zastúpené sú aj ostatné kraje – 3 projekty v Prešovskom kraji a po 2 projektoch v Trenčianskom a Trnavskom kraji. Jeden projekt sa bude realizovať vo viacerých krajoch Slovenska, konkrétne v nemocniciach v Bratislave, Považskej Bystrici, Prešove a Trnave, kam Klub detskej nádeje prinesie zmysluplnú náplň podvečerného času hospitalizovaným deťom v podobe konštruovania a programovania robotov.

Hodnotiaca komisia ocenila podporou projekty Stredných odborných škôl v Krásne nad Kysucou a Považskej Bystrici, kde sa snažia prispôsobiť trendom a aktuálnym potrebám praxe a podnikov. Žiaci si osvoja 3D modelovanie a prácu s 3D tlačiarňou. Dve Gymnáziá v Košiciach, na Dneperskej ulici a ulici Parku mládeže chcú prostredníctvom zariadení virtuálnej reality vzbudiť zvedavosť a odvahu u dievčat k používaniu digitálnych technológií a záujem o príležitosti v IT oblastiach. Zaujímavý „dievčenský projekt“ je projekt Základnej školy na Zlatej ulici v Rožňave. Dali si za cieľ, aby krivka záujmu dievčat o STEM (Science, technology, engineering, and mathematics) po dovŕšení veku 11 rokov nemala klesajúcu tendenciu, ale práve naopak. Deviatačky po absolvovaní víkendového školenia zameraného na robotiku s využitím Lego Spike uskutočnia sériu workshopov pre žiačky 5. až 8. ročníka. Rovesnícke učenie – „Dievčatá dievčatám“, by malo vytvoriť príjemnú atmosféru, kde sa žiačky neboja byť kreatívne, pýtať sa a slobodne tvoriť podľa vlastných možností bez strachu, že ich práca bude negovaná. Svoje vedomosti dievčatá v apríli následne predajú mamám na školskej akcii ku Medzinárodnému dňu žien v IT.

Inšpiratívnym programom pre iné knižnice a vzdelávacie inštitúcie je podľa hodnotiacej komisie projekt Hontiansko-novohradskej knižnice A. H. Škultétyho vo Veľkom Krtíši. Pre žiakov a žiačky 7. – 9. ročníkov pripravia sériu besied, na ktorých prizvaní hostia a odborníci budú so žiakmi hľadať možnosti, ako znížiť napätie a agresivitu v online priestore, ako sa brániť hrozbám z internetu, ako rozoznávať dezinformácie, kde hľadať alternatívu v podobe overených a odborných textov. Knižnica je totiž bezpečným priestorom pre hľadanie odpovedí. Súčasťou projektu bude tvorba dokumentárneho filmu žiakov, zachytávajúceho a propagujúceho hlavné posolstvo projektu.

Projekt Diagnostického centra v Záhorskej Bystrici môže zaujať iné zariadenia s podobným zameraním na celom Slovensku. Chlapci vo veku 15 -18 rokov prichádzajúci do centra z celého Slovenska zo sociálne alebo výchovne zlyhávajúceho prostredia, majú skúsenosť s túlaním sa, záškoláctvom, poruchami správania, a pod. Vzdelávaním cez videá, filmy, príbehy tu získajú poznatky a nadobudnú schopnosti bezpečného správania sa a komunikácie v online priestore a na sociálnych sieťach. Aktívne rozhovory, riadené diskusie, otvorené komunity a voľné tribúny podporia u chlapcov kritické myslenie, intenzívne prežívanie a poznanie s očakávaním zmeny ich postoja, názoru či presvedčenia.

Ďakujeme všetkým, ktorí sa tento rok zapojili a rozhodli sa podieľať na digitálnej budúcnosti spolu s nami a držíme palce pri realizácii podporených projektov.

xlsx

Podporené projekty DB 2023 (37.58 KB)

file_download
xlsx

Hodnotiaca komisia DB 2023 (19.29 KB)

file_download
pdf

Výzva grantový program Digitálna budúcnosť 2023 (176.03 KB)

file_download
Zdieľajte dobrú správu